Ny fysioterapeut - håll tummarna!

Jag lyckades ju paja ryggen igen när vi la råspont på taket för ett par månader sedan. Den akuta smärtan gick över ganska så fort, men efter det har det inte velat ge med sig helt. Det här med att konstant ha ont är ingen höjdare. Jag har inte kunnat rida ordentligt heller, att sitta ned har varit omöjligt så det har varit lättridning i traven och fältsits i galoppen. Och släppa tyglarna och säga ptroo för att sakta av... Ringde till motions- och idrottsskadeenheten för att höra om man kunde få hjälp via dem i och med att det är ridningen som ställer till det för mig nu. Men nej, i och med att jag redan var inskriven på Rörelse och Hälsa var det dit jag skulle gå. Hon jag pratade med tipsade dock om en tjej som var både fysioterapeut och dressyrtränare som de hade hänvisat patienter till tidigare. Men privat då såklart och inte via landstinget. Sagt och gjort, bokade in tid hos henne förrförra veckan. Det räckte med att hoppa upp på hästen och rida några steg så såg hon att jag var väldigt smärthämmad i mitt rörelsemönster i sadeln. Satt stel som en pinne och följde inte med hästen i rörelserna över huvud taget. Red totalt i mindre än 15 minuter, fick rida alla gångarter och säga vad som funkade och inte. Sedan hoppade hon upp och kände på honom. Han lägger över mig till höger, vilket innebär att jag spänner mig i hela höger sida och skjuter över höften till vänster för att kompensera. Sen är frågan vad som är hönan och vad som är ägget... Jag behöver i alla fall träna betydligt mer rörlighet och mindre styrka än vad jag gjort nu. Plus att försöka få hästen mer liksidig och inte stå emot när jag ställer/böjer honom för att undvika att spänna höger ben. Lättare sagt än gjort.. 
Vi bokade i alla fall in en ny tid en vecka senare, men utan häst den här gången. Så jag var där i onsdags och gick genom ett träningsschema innehållande ett gäng rörlighets- och stretchövningar. Det var särskilt en övning som var väldigt talande om hur stel jag var. Skulle sitta på golvet med benen isär och luta mig framåt med rak rygg. Jag skojar inte när jag säger att jag inte fick fram ryggen en enda centimeter. Var snarare lite bakåtlutad till och med. Stel som ett kylskåp - minst sagt! 
Nu har jag följt mitt program i snart en vecka och jag känner redan stor skillnad. Det tar inte emot alls lika mycket i stretchövningarna och jag kommer betydligt längre än i början. Bifogar en jätteful bild på hur långt jag kom ned i början jämfört med nu. Det är ett tag kvar innan jag kan lägga pannan i golvet 😆
 
 
Jag har haft ridförbud förra veckan, men satt upp för första gången idag. Ska bara skritta i någon vecka framöver och träna på att vara följsam. Det är ju rätt konstigt hur man funderar när man fokuserar på saker som man tagit som självklara tidigare. Hur mycket ska jag egentligen gunga med hästen? Hur gjorde jag innan jag fick ont? Hur satt jag när jag var stel? Jag insåg även att jag satt och väntade på att det skulle göra ont i varje steg han tog, inte konstigt att jag omedvetet spänt mig tidigare och blivit orörlig. 
Det är svårt att säga om det gjort något mot smärtan än så länge. Jag har inte lika ont nu, men det kan ju också bero på att jag inte suttit i sadeln på snart en vecka. 
 

Kommentera inlägget här :