Vandring

Förra helgen kom även vi iväg på en (ganska sen) semestertripp! Destination Grövelsjön och några dagars vandring. Vi började vår resa på onsdagen efter jobbet och kom ungefär halvvägs, upp till Vansbro, där vi stannade för natten. På torsdagen fortsatte sedan resan upp och vi var framme vid fjällstationen och redo att börja vandra vid lunchtid. Solen sken och det var ganska varmt, så vi tog oss en bit upp på närmsta topp (Jakobshöjden) och åt lunch med utsikt över Grövelsjön och de norska fjällen.

Vi fortsatte upp till toppen och sedan vidare utefter Grövelsjön och insåg ganska snart att vattentillgången var sådär, det var helt torrt i flera bäckraviner. För att vara säkra på att ha vatten bestämde vi oss att slå läger vid en sjö en bit bort på nästa topp. Totalt blev det ungefär 7 km första dagen.

Den här dagen var det såpass varmt att Leyton letade pölar överallt.

Läger dag 1. Vi hade sällskap av ett gäng renar runt omkring oss. Det syns inte så tydligt, men tittar man noga så ser man två stycken som står och tittar på oss uppe på krönet mellan Björn och tältet.

Natten blev ganska kall då det blåste en hel del. Det var första gången jag sovit i tält och varit tvungen att dra ihop sovsäcken till en kokong med bara ett litet öppningshål för ögon och näsa. Det funkade helt ok, men kan inte säga att man sov så bra. Dessutom var jag lite orolig om hunden frös. Han hade liggunderlag, fårskinnsfäll och täcke, men envisades med att ligga halvt på mitt liggunderlag, vilket innebar att han puttade iväg sitt och låg rakt på tälttduken till största del.

Det blev en ganska seg morgon då vi ville vänta tills blåsten torkat upp tältet innan vi packade ihop. Regnet hängde i luften och det var blåsigt och dimmigt. Egentligen hade vi tänkt att gå uppe på kalfjället och slå läger vid foten av Svealands högsta berg, Storvätteshågna, för att kunna lämna kvar tältet och packningen och göra en topptur dagen efter. Men med tanke på väderleksrapporten som lovade regn och blåst så bestämde vi oss istället för att gå bort mot nästa sjö, Hävlingen och ned under trädgränsen för att hitta en tältplats som låg lite mer skyddat till nästa natt och sedan ta toppturen på väg tillbaks till fjällstationen.

Dag 2. På väg till Hävlingen.

Nere i skogen bland fjällbjörk och tall. Väl inne i skogen blev det betydligt mer behagligt och det var lätt att hitta vatten, så vi kunde sätta oss och äta lunch i en liten glänta.

Vi stannade och slog läger vid ett vindskydd där det även fanns tillgång till ved. Det var väldigt skönt att tända en brasa och värma sig lite.Totalt blev det ca 12 km vandring den här dagen.

I och med att vi ändrade planen så innebar detta att dag 3 blev lite jobbigare. Först två kilometer i oledad terräng i skogen efter en natt med regn. Sedan tre kilometer rakt uppför med full packning på ryggen. Efter det var det lite lättare 9 km med mestadels nedför innan vi var tillbaks till bilen på lördag eftermiddag.

Uppe vid toppröset!

Man kunde inte klaga på utsikten i alla fall.

På väg ned igen. Snacka om vältrampad led...

Summa summarum en härlig helg, om än lite kallare och blåsigare än vad vi är vana vid. Nästa vandring (om jag nu får med Björn igen) kommer bli lite tidigare på året. Alternativt sova på fjällstation ;)