Uppdatering

Hej hopp!
 
Nu är det ett par veckor sedan sist, och det har varit full rulle som vanligt. Vi hade fälttävlan två veckor efter disputationen, det var väldigt kul att vara tillbaka och kunna hjälpa till igen, men frustrerande att inte ha koll på läget alls inför och under tävlingen. I vanliga fall har jag stenkoll på antalet starter, vilka funktionärer vi har etc. Men men, det är väl en nyttig erfarenhet för ett kontrollfreak som mig också. Allt flöt på bra i alla fall trots ett väldigt underskott på funktionärer. Tur det finns de eldsjälar som ställer upp år efter år och som vet precis vad som ska göras. Vi fick dessutom betydligt bättre väder än vad de sagt från början. Inte för att jag märkte av det så mycket eftersom jag satt instängd i sekretariatet hela dagarna.
Ett par dagar efter det var det dags för institutionsdagar med jobbet på Vildmarkshotellet i Kolmården. Vi tog fasta på det där att det skulle vara rekreation, så det blev flera långa promenader i de vackra omgivningarna.
 
Utsikten från hotellrummet, inte fy skam.
 
Jag hann knappt landa mer än en dag hemma innan vi styrde kosan norrut till Rengsjö (Bollnäs) och dop för lille Alfred där jag var fadder.
 
Dagarna där uppe ägnades i övrigt mestadels åt hund/barnpromenader då alla brorsans barn var med och det bästa de vet är att leka med Leyton. Då vi inte bara vill att de ska busa i trädgården så fick det bli en kompromiss: busa med hunden på promenad isället. Fungerade riktigt bra faktiskt, även om stackars Björn fick agera häst åt den minsta lite. Många kilometer blev det, men som Emanuel sa till mig: "Ida: det är faktiskt väldigt bra att vi går en lång promenad så jag blir av med all energi jag har i benen. Då kan jag sitta stilla på dopet sen utan problem". Kloka ord från en 11-åring ;)
 
Var uppmanad att ta bilder så man såg utsikten på promenaderna.
 
 
 
På stallfronten har det inte hänt så mycket synliga grejor. Jag har städat undan en hel del och målat gavelspetsen på utsidan en gång till. Sedan har jag börjat att tillverka luckor och väggar till diskbänken inne i sadelkammaren. Vi var tvugna att ha en öppen bänk då det är en massa rördragningar ut till stallet, men jag tänkte sätta väggar och luckor på sidorna och fram i alla fall.
 
Så här ser det ut nu, inte så snyggt än så länge. Men snart hoppas jag på bättring!
 
 Gjorde en liten rundvandring på hur det ser ut för tillfället. Som ni ser så är det inte långt kvar nu :)

 
Vad har hänt i övrigt? Hästarna har flyttat till sommarbete hemma hos Malin och Magnus, vilket innebär att Leyton och Saga träffas nästan varje dag. Saga är en ett år gammal cavapoo med mycket spring i benen. Hon har varit lite försiktig när hon träffat Leyton tidigare, men det har verkligen släppt nu och för det mesta ser det ut så här nu:
 
 
 
Jag blev väldigt sugen på att hoppa terräng efter tävlingarna så jag åkte faktiskt dit och hoppade en sväng nu i helgen. SUPERKUL tyckte både jag och hästen. Även om vi var lite ringrostiga så kom vi förvånansvärt snabbt in i känslan och hoppade några av 90-klass hindren, samt både nedhopp och stockar in i vattnet. Vattenhinder är lite av en favorit hos min häst, han fullkomligt älskar att hoppa i vatten, vilket ju kanske inte hör till vanligheterna, men är definitivt inte en nackdel ;)
Vi har även kunnat komma igång lite mer med dressyren eftersom det går bättre och bättre för mig att sitta ned i sadeln. Galoppombyten är en annan favorit hos Spirith, så jag har börjat leka lite med seriebyten. Igår lyckades få till sex stycken i vart tredje! Har gjort tre stycken som mest tidigare. Det är nog snarare hos mig än hos Spirith begränsningen ligger, det är banne mig inte lätt att hänga med, räkna rätt och tima hjälperna.
 
Nöjd häst efter gårdagens träningspass
 
 

Kommentera inlägget här :