Genrep inför nästa helg

Igår åkte vi ner till Boxholm för att hoppa lite inför tävlingen nästa helg. De har ett väldigt speciellt vattenhinder, det är rinnande vatten i form av en bäck längst ned i en dalgång. Dessutom ska man rida genom den två gånger på olika ställen. Många hästar tycker att det är läskigt att gå genom rinnande vatten så jag kände att jag ville dit och visa honom det. Vilket var en väldigt bra idé, för vi fick kämpa för att få i honom. När han väl kommit i första vattnet var det inga problem att rida genom det. Det andra stället rider man ner i vattnet, men hoppar upp. Dock kom vi från fel håll första gången så han var tvungen att hoppa ned, vilket han inte alls ville. Men efter mycket övertalning och en matte som blev blöt om fötterna så gick han till slut med på det. Och efter det hoppade han upp och ned utan problem!

Det blev något stopp här och där i övrigt också, men de hindren han stannade på hoppade han utan att tveka andra gången jag styrde på, då är det helt ok. Det är lätt att glömma att han fortfarande är oerfaren, han har varit på Mantorp en gång, i övrigt är det bara hemmabanan vi hoppat på. Det jag är mest nöjd med är att han tog grav, trappa och upp- och nedhopp utan att blinka :)

På slutet red jag en bana med alla hinder vi hoppat och då gick det som hejsan! Han var positiv och framåt, hoppade allt utan att tveka och sprang genom vattnet som han aldrig gjort något annat. Jag är väldigt glad att vi åkte dit, annars skulle det definitivt tagit slut vid vattnet nästa söndag. Nu får vi se hur det går, jag vet ju att han kan stanna på hinder även om han tagit sig över dem gången innan utan problem. Vi tar tävlingen som en kul grej, det är hans första och jag vill att den ska bli en positiv upplevelse för honom.

Lagom höjd över oxret

Trappa nedför - inga problem!

Samma trappa på väg uppför

Plask i vattnet

Nedhoppet i vatten - inga problem efter lite övertalning

Bilder från Norrland

Lite sent kanske, men nu äntligen kom jag ihåg att jag faktiskt lovade ett bildinlägg från Norrandsresan också. Det var inte lätt att välja så det blir en del att titta på ;)

Första natten, strax norr om Sandviken. Vi fick slå upp tältet vart vi ville så självklart valde vi precis vid vattnet.

Sasha fick en ny leksak till resan, en grymtande gris

Vi gjorde ett litet stopp vid havet dag 2.

Andra natten, Norrlands riviera ;)

Här någonstans bestämde sig Sasha för att hon inte ville sitta i bagaget. Så det var bara att stuva om packningen, köpa en bilsele och installera henne i baksätet istället.

Tredje natten, i ett regnigt Töre.

Framme i Jarhois

Vi tog en promenad ner till Torne älv på kvällen

Kengis fors i Torneälven

Mormors barndomshem

Gården

Sommarladugården, hit tog de kossorna på sommaren

Till Björns stora lycka fanns det roliga fåglar även i Norrland

Tjocka släkten. Tre av mammas kusiner, två av mina sysslingar, samt respektive till dem

Vägen mellan Pajala och Kiruna...

Woho! På väg!

Ladtjojaure

Tröttisar framme vid fjällstationen dag 2.

Måste ta en dusch, inte lukta usch!

Matlagning i storslagen natur

Utsikten från vår tältplats

På väg upp på Kebnekaise

Snö! Mitt i sommaren!?

Sista stigningen

Här har Sasha och Björn stannat, själv traskar jag vidare. Tittar man noga ser man en liten rosa prick - det är jag!

Bild från toppstugan

Skönt att ta igen sig lite innan nedfärden

Då går vi igen!

Det bästa på hela vandringen, glida i snön nedför backen

Trötta efter nästan elva timmars vandring

Den enda bilden från vår vandring tillbaks till Nikkaloukta, Sasha däckade direkt när vi kom fram

Storforsen utanför Arvidsjaur. Riktigt häftig!

Här kunde vi även passa på att bada i jättegrytorna, första riktiga badet på resan och det var riktigt riktigt varmt!

Sista anhalten på resan, Östersund hos Pierre och Åsa.

Visingsö

I måndags var det tidig uppstigning som gällde, heldagsutflykt till Gränna och Visingsö tillsammans med Björrns familj stod på schemat. Dessutom var det sista natten i huset så vi var tvugna att svänga förbi lägenheten med alla matvaror först.
Halv tio steg vi på färjan till Visingsö, Sasha tyckte det var lite konstigt att åka båt och stod mest och kollade ut på det skummande vattnet genom räcket. Väl framme hyrde vi cyklar och gav oss iväg söderut. Vi lyckades hitta två badstränder där vi mer eller mindre var helt ensamma. Underbart! Även för Sasha som då kunde härja runt i vattnet bäst hon ville. Vilket hon såklart också gjorde, tror bara att hon var uppe när vi åt lunch.
John hade med sin gopro och filmade när han gömde sig under vattnet för Sasha, dessutom fick hon apportera kameran, värsta hajen-känslan på den ;)

På färjan hem var det inte så oväntat någon som däckade direkt, inte så konstigt när man motionerat för en vecka på en och samma dag...

En riktigt härlig dag med massor av sol, bad och trevligt umgänge :)