Uppdatering

Hej på er!
Dags för en liten uppdatering, inte för att det har hänt så mycket spännande sedan sist. Vi var iväg och löshoppade Malte igen för några veckor sedan, vilket gick bra. Lyckades inte filma något där, men fick med lastningen på vägen hem i alla fall. Vet inte om jag berättat om den tidigare, men lasttränade några gånger hemma i höstas och sedan dess traskar han rakt in utan problem. När Spirith är med lastar vi honom först. Sedan kan jag bara släppa Malte så tar Tilda emot där inne. Skönt med en lättlastade hästar :)
 
 
Däremot var vi tillbaks i ridhuset och skulle rida några dagar senare, vilket inte alls gick lika bra. Lite samma beteende som sist, där han blev väligt spänd och skulle kasta sig iväg. Jag gjorde misstaget att försöka stanna honom, han reste sig rakt upp på bakbenen och jag druttade i backen. Resulterade i en liten hjärnskakning, så det fick bli lite vila under tiden för ponnyn. Får gå back-to-basic ordentligt med honom i ridhuset nu och bara jobba honom från backen för att få honom att slappna av där också. Hemma i skogen är det ju inga sådana tendenser. Han var väldigt pigg och blev lite spänd av det nu när jag satte igång honom nu igen, men bara han fick springa av sig lite på lina först lugnade han ned sig väldigt snabbt.
 
Stackars Spirith har ju inte uppmärksammats så mycket den senaste tiden här. Men vi jobbar på, jag börjar kunna rida ganska bra nu tycker jag. Var hos min sjukgymnast/dressyrtränare för några veckor sedan för en avsutten koll. Hon kollade på min kroppsposition och hur jag fördelar vikten vid olika ridövningar (fast jag stod på backen/satt på en pilatesboll istället), vilket var väldigt nyttigt. Jag är lite sned (inte så konstigt) så behöver fokusera på att komma upp och fram med höger axel, men ändå stanna kvar med höften och inte släppa fram den. Låter lätt, men det är det inte när man väl sitter på hästen. Jag fick lite övningar att jobba på hemma framför spegeln och i sadeln, samt några styrkeövningar att ha på gymmet. Nästa gång jag ska dit blir det med hästen också. Ska bli spännande att se hur det går då. Vi skulle egentligen åkt imorgon, men på grund av det utlovade snöovädret så håller vi oss hemma.
 
Spirith är...Spirith. Som vanligt ska han vara med och kolla in allt...
 
Tidigare så har hästarna haft att göra i hagen under dagen, men nu börjar man märka att det finns mindre att pilla med (träden börjar barkas istället). Så jag beställde en automatisk fodergrind som vi installerade för några veckor sedan. Det är en väldigt enkel lösning med en grind kopplad till en timer. Har gjort en liten hage i vinterhagen som jag kan stänga till och lägga ut hö i till nästa dag. Sedan vrider man bara upp timern och grinden öppnar sig mitt på dagen när vi är på jobbet. På så sätt kan de få lunchhö också så de slipper gå så många timmar utan hö. De har nät i hagen också, så de har att roa sig med dem hela förmiddagen.
 
Första testet om den fungerar, så här har vi inte installerat något mer än grinden.
 

Kommentera inlägget här :