Stalluppdatering

Det är som sagt inte bara på jobbet det gått framåt, även stallbygget har tagit fart igen. Helgen innan disputationen blev vi klara med all målning invändigt, både det grå på väggarna samt att vi målat limträbalkarna och takstolarna vita. Dessutom satte vi lister runt luftintagen och mellan panel/sten och tak/vägg.
 
Stallet efter målning och uppsätting av lister.
 
Som den uppmärksamme kanske ser så är även elen på g. De har lite jobb kvar innan det är helt klart, några lampor till som ska upp och sedan det roliga jobbet med att försöka dra kabel mellan huset och stallet. Även rörmokaren har varit ute och fixat, så allt är klart förutom att vattnet ska grävas in och kopplas på.
 
Sadelkammaren med varmvattenberedare, diskbänk etc. Jag har tänkt att bygga in diskbänken så det blir lite snyggare runtom sen också.
 
Det gällde att passa på när alla kom hit till disputationen, så brorsan fick hjälpa till att installera säkerhetsdörrarna in till sadelkammaren och ladan. Tyvärr hade jag ingen bra bild på det, men hittade en där ställningen tyvärr skymmer dörrarna...
 
Eftersom jag jobbat in ett antal flextimmar de senaste månaderna passade jag på att ta ledigt hela förra veckan, dels för att koppla av hjärnan och dels för att hinna göra lite på stallet. Mamma skulle med Kristin och Fredrik upp till Bollnäs efter disputationen, så jag lyckades dessutom få pappa att stanna kvar ett par dagar och hjälpa till med stallinredningen. Vi hann att få upp allt galvat under de dagarna, och sedan fortsatte jag med fyllningen under veckan. Och nu i helgen har jag och Björn hjälpts åt att sätta upp skjutdörrarna. Så det är faktiskt helt klart nu så när som på ett par skruvar!
 
Det galvade på väg upp!
 
Fyllningen börjar komma på plats.
 
Färdigt!
 
 
Det som är kvar nu är att få upp galler för fönstren inne i stallet. Sedan är det lite småfix inne i sadelkammaren, men bara elektrikern blir klar och vattnet kommer in så är det banne mig inflyttningsklart, bara det blir godkänt!

Kommentera inlägget här :