Roliga veckan...

Första mars och årets första snö kom för ett par dagar sedan...och smälte bort nästan lika fort. Jag missade dock när den kom då jag var i Umeå onsdag kväll till fredag morgon. Det var en snabbvisit där jag tog nattåget upp, var på universitetet hela dagen och sedan nattåget hem igen på kvällen. Hemresan var inte den roligaste. Först var tåget försenat 45 minuter, så det gick inte förrän kvart i tio på kvällen. Och det hände inte mycket i Umeå en torsdagskväll. Jag hade hoppats att det skulle finnas ett fik eller liknande öppet i närheten av stationen där man kunde hänga, men det närmsta var Sibylla som stängde klockan 20. Sen fick jag trängas med alla andra inne på stationen (som för övrigt bestod av ett rum och inget annat).
Väl på tåget frågade jag tågvärden hur troligt det var att vi skulle bli försenade i Stockholm då jag hade en halvtimme på mig till mitt anslutningståg. Det var ingen fara sa han, det skulle de hinna köra ikapp under natten.
Hittade min kupé, hade varit tvungen att boka en liggvagn då alla sovvagnar var fullbokade, så fick dela med fyra andra personer. Varav en snarkade som en gris och en var sjuk och låg och hostade och snörvlade. Fick inte jättemycket sömn den natten...
Väl på morgonen insåg jag ganska snart att jag definitivt inte skulle hinna med mitt anslutningståg då vi skulle komma in till stationen 15 minuter efter att det tåget gick. Men där måste jag ge en eloge till SJ, kundtjänst via messenger och tre minuter senare var jag ombokad med platsbiljett på nästa tåg som gick 30 minuter senare. Så det slutade med att jag var i Linköping 40 minuter senare än planerat, vilket inte var alls farligt ändå.
 
Framme i Linköping var det bara att ta bilen ut till stallet där hovslagaren höll på för fullt. Kolla av läget med honom, släppa ut hästarna, hem, duscha och in till jobbet igen, lagom till lunch. Skulle ha möte med chefen efter lunch, men hon var tvungen att kolla sin mail först. Det slutade med att jag somnade i fåtöljen på kontoret medan jag väntade...
 
I övrigt har det inte hänt så mycket spännande. Spirith har varit lite ofräsch, gissar att han sträckte sig i hagen när det var så blåsigt ute häromveckan. Veterinären var ute i tisdags för att vaccinera och kolla tänder, så passade på att kolla upp honom samtidigt, men det syntes inget varken vid longering eller böjprov. Däremot fick han en läskig reaktion dagen efter. Jag var ute på morgonen och fixade stallet. Jag såg inget konstigt när jag släppte ut dem, men det var väldigt stökigt i boxen när jag mockade. Och när jag sedan gick ut i hagen för att kolla till honom innan jag åkte hem så började han skaka i hela kroppen och när han skulle gå så låste sig bakbenen för honom i luften, så han inte kunde sträcka ut/sätta ned dem igen. Det gav med sig efter ett tag, men jag ringde veterinären som sa att det troligtvis var reaktion på vaccinet och att det inte var så mycket att göra mer än att vänta och se. Som tur var så hade jag ändå planerat att jobba hemifrån hela förmiddagen, så kunde åka tillbaka igen ett par timmar senare. Då såg han betydligt bättre ut och betedde sig som vanligt.
 
 
Så här ser varenda träd ut i hagen nu för tiden. Man ser hur långt upp giraffhalsen når...
 
Det var någon som var glad över snön som kom i alla fall. Han VÄGRADE att gå in. Bara låg där ute med sin boll och väntade på att vi skulle komma ut och leka...
 
 

Kommentera inlägget här :