Årsdebuten gjord!

Igår var det alltså dags för första tävlingen för året, fälttävlan i Mantorp. Vi red både individuellt och i laget till allsvenskan. Det är alltid kul att rida lag och vi har en väldigt entusiastisk lagledare som till och med fixat sponsrade lagkläder. För en gångs skull så hade jag inte fått en tidig starttid så vi behövde inte stiga upp i ottan. Dessutom gick 90-klassen först i terrängen så det blev inte alltför lång väntan till terrängen heller. Vi fick även hejarklack i form av Björns föräldrar vilket var kul :)
 
Dressyren tycker jag gick riktigt bra, travprogrammet var nog det bästa vi gjort hittills. I galoppen blev jag lite passiv (var rädd att få ett galoppomslag), men tyckte att den gick bra den också. Han blev lite ostadig i formen i ena varvet vilket drog ned poängen. Men överlag fick jag ihop honom betydligt bättre än tidigare så jag är jättenöjd. Tyvärr märktes det inte helt på poängen, fick 64,6%, vilket gav 35,4 straff.
 
Det märks att han lärt sig hur fälttävlan fungerar för så fort vi kom bort till hoppbanan och jag började galoppera fram så var det ett helt annat tryck i galoppen. Hoppningen gick också jättebra, kom nära på trean men i övrigt fanns inget att klaga på. Hoppar han som han gjorde då så känns hindren pyttesmå :)
 
Terrängen gick klockrent den också. Inga tveksamheter och inga konstigheter. Nolla på hinder och tre sekunder under optimaltiden, så bra det kunde bli med andra ord. Vi hamnade precis utanför placering, 0,1 straff mindre och vi hade varit placerade, 5,4 straff upp till vinnaren, så det var små marginaler. Men jag är riktigt nöjd, vi hade inte kunnat gjort bättre ifrån oss i dagsläget :) Dessutom så gjorde alla tre i laget bra insatser, vilket gjorde att vi slutade tvåa. Så vi fick med oss en rosett hem ändå! Vilket också innebar att vi fick vänta på prisutdelning, så det blev visst inte en så kort dag ändå...
 

Kommentera inlägget här :