Glad häst

Tror att det är någon som är väldigt glad att matte äntligen är hemma. Han har fått ta det väldigt lugnt när jag varit borta, han har ridits ett par gånger i veckan och bara lugna turer med mest skritt. Sandra sa att det märkts på honom, han har varit ganska tjurig och trälig, något han ju inte brukar vara annars. Första veckan hemma så har vi bara ridit ut. Nu har ju underlaget varit sådär, men jag har hittat en vall som vi kunnat sträcka ut lite på ett par gånger i alla fall - och det har vi gjort med besked. Andra gången jag var där fick jag faktiskt avbryta av säkerhetsskäl, vilket nog aldrig hänt förut. Men det var mörkt ute (även om jag såg bra med pannlampa), det gick bara fortare och fortare och jag bara väntade på att han skulle explodera. Dessutom hade jag inte berättat för någon var jag var, så hade det hänt något hade de väl inte hittat mig förrän dagen efter ;)
 
Den här veckan har det faktiskt funkat att trimma lite på banan. Henrik hann att harva precis innan det frös och med snön på så blev underlaget faktiskt riktigt bra. Vi körde ett litet dressyrpass i måndags, vilket till största del bestod av bock och bus. Han är ju väldigt snäll när han busar, mycket krumbukter och huvudskakningar, men inga rejäla bockningar så man riskerar att flyga av. Det märks att han gör det för att han är glad, inte för att han vill få en i backen. Han var superfin att rida i alla fall, en liten vila har nog gjort honom gott.
 
Igår bygde jag upp en markarbetsövning bestående av några bommar och ett par småhinder. Det var lite lugnare från början, men när vi började hoppa och jag la mot skänkeln ett par galoppsprång innan hindret så brast det totalt. Har nog aldrig varit så nära att åka av honom tidigare för att han busat (förutom när jag flög av i vattenhindret när han var fyra). Ett megabocksprång innan hindret, ett över hindret och sedan ett efter. Hade han fortsatt med ett till så hade jag fått smaka på sand. Men nej, när han märkte att jag satt på sniskan så tvärstannade han så jag fick tillbaks balansen. Söthäst :)
 
Man har aldrig tråkigt med den här, det är en sak som är säker :)
 

Kommentera inlägget här :