Häst- och svampproblem

Känslan när man tar in hästen från hagen och hela han ser ut så här: 
 
De brukar ju hålla sig till benen, men nu var det dessutom på hela halsen och magen. Trodde att säsongen var över nu, men tji fick jag. För er icke-hästmänniskor så är det styngflugeägg. De fungerar så fiffigt att de orsakar klåda så att hästen kliar sig på benet och får in larverna i munnen. Där gräver de långa gångar i tungan och går vidare in i tandköttet och orsakar inflammation, innan de går vidare ner i magsäcken där de övervintrar. Mysigt va? Det finns inget bra sätt att undvika det förutom att plocka äggen varje dag. Och det är ett pilljobb som tar tid. Men hellre det än att han ska få i sig en massa äckliga larver...blä!
 
En annan som fått i sig fel sak i magen är min stackars sambo. Han var ute och plockade svamp igår och hittade en massa Karl-Johan och ett par stycken av en annan sopp-sort. Google sa att den var ätbar, men så var det visst den lilla detaljen att den måste tillagas i över 20 minuter. Jag som är lite försiktig med saker jag inte riktigt har koll på smakade bara pyttelite, så jag klarade mig utan känningar. För Björn blev det betydligt värre, jag fick åka själv till jobbet idag och kommer så få göra imorgon också. 
 
 

Kommentarer :

#1: Amanda Jona [FOTOGRAF]

Men usch så jobbigt med äggen! Det var ju inte lite heller :(

skriven

Kommentera inlägget här :