Årets första tävling

Då var årsdebuten avklarad, med lite blandade resultat. Vi fick till en bra dressyr, jag har ju jobbat på att plocka upp honom i formen och det lönade sig :) Jag fick inte loss honom helt innan så han blev lite kantigare än vad han brukar vara hemma, men 65,8% får väl ändå anses vara klart godkänt :) Höll lite mycket i honom i första galoppen, men när jag väl insåg det och slappnade av till andra så blev det betydligt bättre. Hoppningen kändes kanon, noll fel och en riktigt härlig runda. Det enda jag har att klaga på är att han är för balanserad i galoppen så han inte bryr sig om han kommer i korsgalopp mot hindren ;) Hem och öva galoppombyten!
 
I terrängen stod han emot lite och det blev två stopp. Först på en låda som var hinder nummer två. Sedan på en grav inne i skogen. Egentligen inga konstiga hinder, men det är väl bara att lägga på rutinkontot. Han hoppade båda utan problem på andra försöket och gick genom vattnet som ju är en porlande bäck utan att stanna. Boxholm är ju en ganska knixig bana på ett sätt. Det är inga svåra, spektakulära hinder, men större delen av banan går inne på stigar i skogen och det är på flera ställen man måste skritta/trava för att det är så brant. Det finns inga längre ordentliga galoppsträckor heller så det är svårt att få upp en bra galopp och komma igång ordentligt. Men jag tycker att det är en väldigt mysig bana, hoppas bara att Sprith kan ändra uppfattning och hålla med mig någon gång istället för att se spöken överallt ;)
 
Nu var ju planen att ladda inför Kinda nästa torsdag, men den tävlingen har tyvärr blivit inställd :(
Istället får det bli pay and cross hemma nu på lördag och sedan hemmatävlingen nästa söndag.
 
 
 

Kommentera inlägget här :