Helgens träning

Jag kom på att jag ju glömt av att skriva om helgens träning också. Det var en tvådagarskurs för Magnus Gällerdal, fd landslags-ryttare och son till min vanliga terrängtränare Lars-Erik, som kom upp en sväng från Skåne där han håller hus i vanliga fall. Lördagen bestod av markarbetshoppning i ridhus, mycket fokus på att få en häst som var stadig på yttertygeln och under sig i galoppen. Egentligen ganska mycket samma tänk som när jag rider för Anette. Träningen gick helt ok, man kan väl säga att det märktes att jag inte trimmat ordentligt på ett par veckor (pga tand och hjärnskakning). Men jag fick med mig bra och enkla övningar hem i bagaget som är lätta att bygga upp och hoppa hemma.
 
På söndag var vi ute på terrängbanan, strålande sol och ganska blåsigt gjorde att alla hästar var på tårna och lite busiga. Två av fyra i gruppen åkte av sina hästar en eller fler gånger, men jag höll mig faktiskt kvar den här gången. Vi började med lite markarbetshoppning även här, vilket jag definitivt ska ta med mig och tänka på att göra mer i fortsättningen. Det går faktiskt att hoppa på volt/åttvolter - även i terrängen. Sedan blev det små olika övningar på hinder som låg i 90-klass nivå. Spirith skötte sig jättebra, trots att det var några nya hinder så var det ingen tvekan. Han taggade till mer och mer under träningens gång så sista övningen vi gjorde var det bara att hålla om, styra och hoppas att han inte skulle bocka av mig efter hindren.
 
     

 
 
 

Kommentera inlägget här :