Gräver en grop och gömmer mig, tillbaks om några månader

Igår lyckades jag med något alldeles fantastiskt dåligt på jobbet, nämligen att paja en ultracentrifug. Man har hört talas om olyckor som skett, men aldrig varit med om någon själv. Jaja, jag skulle snurra mina prover i knappa 90 000 varv/min, vilket motsvarar 275 000g, rätt mycket kraft med andra ord. När jag startade igång maskinen var allt frid och fröjd, men när jag kom tillbaks en timme senare såg det ut såhär:
 
Jag dubbelkollade att allt var som det skulle och att allt satt fast innan jag startade, men kan inte hjälpa att det ändå känns som att det är mitt fel. Tydligen så var det dagens sevärdhet igår, alla andra är glada att det inte var dem det hände, vilket ju känns jättekul att höra ;) Tror tyvärr maskinen är bortom all räddning så avdelningen får hosta upp pengar till en ny. Tur att det inte dras av på lönen, då hade jag fått gå i personlig konkurs ett par år...
Men men, det viktiga är att ingen kom till skada. Rotorn (den lilla svart-röda saken till vänster som i normala fall sitter på pinnen i mitten) höll sig inne i behållaren som tur var. Annars hade det kunnat gå riktigt illa, 275 000g är inte att leka med.
Jag lär aldrig sätta min fot i närheten av en ultracentrifug under resten av mitt liv, det får någon annan fixa åt mig ;)
 

Kommentarer :

#1: Krishanteraren

Tur du har bra stöd hemifrån! ;-)

skriven
#2: Åsa

Synd att det inte är luktbild, det osade rejält bränt därinne :)

skriven
#3: P

hmmmm, känns som att "någon jag vet inte vem men som rimmar på örn och Tjörn och törn och hörn" kommer få köra alla ultracentrifugeringar åt Exp Pat framöver ;)

skriven
#4: en liten syster

Det där såg inget vidare ut, förstår att du inte går i närheten av en sådan igen.. Säger som föregående talare, sätt gubben på det ;)

och på tal om semlor och lillgrabben, nej han älskade dom ;)

skriven
#5: Björn

Det kommer säkert att bli ett nöje att centrifugera på en ny, fin ultracentrifug!

skriven

Kommentera inlägget här :