Funderingar från E4an/47an

Idag var det återigen dags att styra kosan västerut för årets julfirande. Efter drygt tre timmar i bilen kan jag konstatera följande: det snöar alltid mest kring Mullsjö. Inom en omkrets av två-tre mil runt staden (?) fanns det snö på backen, men både innan och efter var det helt bart.
 
Sen en massa (o)intressanta fakta om volvobilar: var och varannan svensk verkar köra volvo, inte helt otippat kanske. Av 200 bilar utgjordes 28% av volvos (baserat på totalt antal mötande bilar på sträckan Jönköping-Falköping). Vi volvoförare verkar kring juletid vara lite tyngre på fötterna jämfört med gemene man då, av de totalt 38 bilar jag körde om, endast 5 st (13%) var av volvomodell. Detta baserat på data från sträckan Ödeshög-Jönköping (plus några slöfockar resterande väg). Tro nu inte att jag kör som en biltjuv, jag satte farthållaren på tillåten hastighet och brummade på. Tittar man däremot på de fåtal bilar som körde om mig (13 st) var det utmärkande 8 st (61,5%) som var volvobilar. Om detta beror på att vi volvoförare generellt kör fortare eller om Sveriges alla volvoinnehavande familjefäder stressar till respektive julfirande låter jag vara osagt. Jag som är lite fördomsfull av mig hade trott att det mest skulle vara bmw och audis som swishade förbi mig, men dessa såg jag inte skymten av...förutom i backspegeln :D Ett annat fakta som jag inte observerat tidigare: volvobilar verkar vara flockdjur, där du ser en, då kan du vara nästintill säker på att det åtminstone finns en till.

Kommentarer :

#1: Han som fick rapporten via telefon

Knäppis! Testa PlosOne!

skriven

Kommentera inlägget här :